Tuesday, October 08, 2013

299 Syrian 'rebels' planned Syrian revolt, it was not Assad's killing of protesters.


Over mij

Mijn foto
Beste bezoeker, Op deze blog houd ik recente ontwikkelingen in Syrië ten aanzien van de verwachte opstand op 15 maart 2011 bij. Als Nederlands politicologe van Syrische afkomst probeer ik op deze manier mijn bijdrage te leveren.

Over mij

Mijn foto
Beste bezoeker, Op deze blog houd ik recente ontwikkelingen in Syrië ten aanzien van de verwachte opstand op 15 maart 2011 bij. Als Nederlands politicologe van Syrische afkomst probeer ik op deze manier mijn bijdrage te leveren.


zaterdag 26 februari 2011


Syrische opstand verwacht op 15 maart 2011

De organisatoren van de Syrische opstand hebben gisteren op Facebook 15 maart uitgeroepen totde dag waarop de Syrische revolutie ontketend gaat worden. Eerder werd op 5 maart een 'Syrische dag der woede' aangekondigd die echter gedoemd was te mislukken.

De reden voor de keuze van 15 maart is, volgens de organisatoren, het feit dat ze tijd nodig hebben om het volk te mobiliseren en warm te maken voor de opstand, maar ook door organisatorische redenen. Deze voorbereiding achten ze essentieel om te voorkomen dat deze opstand, net als de eerder aangekondigde 'dag der woede', niet zal slagen. Daarnaast hebben de organisatoren als reden genoemd het feit dat de revolutie in Libië nog vol aan de gang is, met als gevolg dat alle media aandacht op Libië gericht is.

Op de Facebook pagina van de Syrische opstand, die momenteel 24.500 leden telt, werd verder aangegeven dat in acht Syrische provincies al groepen zijn gevormd die verantwoordelijk zijn voor de lokale organisatie en mobilisatie van burgers.

De berichten en reacties op de Facebook pagina zijn zeer lovend en enthousiast. Het blijft echter de vraag of de woorden ook daadwerkelijk in daden zullen worden omgezet. Ik hoop het van harte!

2 opmerkingen:

  1. Beste Iba,

    Je bent echt een zeer dappere meid! Het opkomen voor vrijheid en mensenrechten is een taak van ieder mens. Echter, niet alle mensen hebben het lef om uit hun schulp te komen.

    Als Assyrische vluchteling uit Turkije weet ik als geen ander hoe het is om onderdrukt te worden in een land waar geen vrijheid is zoals we dat kennen hier in Nederland.

    Ook in Syrië worden veel Assyrische mensen die opkomen voor hun vrijheid en rechten onderdrukt en vervolgd.


    Lang leve de strijd voor de vrijheid!!
    Beantwoorden
  2. Wat gek, ik dacht dat de opstand spontaan was. Ik dacht ook dat de 'revolutie' een reactie was op de bloedige repressie van vreedzame spontane protesten.

    Stomverbaasd was ik dan ook toen ik er achter kwam dat er op 11 maart 2011 een enorme wapensmokkel vanuit Irak naar Syrië werd onderschept. Tot zover de vreedzame en spontane opstand.

    http://www.theguardian.com/world/2011/mar/11/syria-seizes-arms-from-iraq

    Er zijn uiteraard helemaal geen regionale machten die zo ontzettend veel belang hebben in een regime-verandering in Syrië, dat ze bereid zijn om via provocateurs een gewapende opstand uit te lokken.
    Beantwoorden







    Neem deel aan deze site
    Leden (8)


    Blogarchief




No comments:

Post a Comment