Saturday, March 26, 2016

526 De uitspraken van Cruijff..grappig èn soms ijzersterk.

Ik was even 'incommunicado' en hoorde pas zojuistdat Cruijff 2 dagen geledenis gestorven.

Hier een aantal uitspraken.
De onderstreepte uitspraak gebruik is zelf heel vaak.



'Ieder nadeel heb zijn voordeel' en andere Cruijffiaanse uitspraken

Johan Cruijff stond niet alleen bekend als een voetbalfenomeen, hij behaalde ook geregeld de pers met zijn markante, eigenzinnige uitspraken. Er is zelfs een term voor: het Cruijffiaans. Een mix tussen voetbaljargon en Amsterdams. Voor velen onnavolgbaar, voor anderen briljant. ( Volkskrant

Andere bekende uitspraken

'You play football with your head, and your legs are there to help you'

The Guardian zette alle bekende quotes van Cruijff ook onder elkaar. 

'Why couldn’t you beat a richer club? I’ve never seen a bag of money score a goal'

'Sadly they played very dirty. This ugly, vulgar, hard, hermetic, hardly eye-catching, hardly football style... If with this they got satisfaction, fine, but they lost” – on the Netherlands’ 2010 World Cup finalists'

'Italians can’t win the game against you, but you can lose the game against the Italians'

'I only decided to become a manager when I was told I couldn’t'

Lees het stuk van The Guardianhier.
'Voetbal is simpel, maar simpel voetballen blijkt vaak het moeilijkste wat er is'

'Je moet schieten anders kun je niet scoren'

'Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest' 

'In zekere zin ben ik waarschijnlijk onsterfelijk'

'Simpel is het moeilijkst' 

'Voetbal is een spel van fouten. Wie de minste fouten maakt wint'

'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 

'Ik maak eigenlijk nooit fouten, want ik heb enorme moeite om me te vergissen'

'Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt' 

'Toeval is logisch'

'Als Italianen één kans krijgen, maken ze er twee'

'Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch'

'Als ik thuiskom van een televisie-analyse, vraagt mijn vrouw: wat heb je gezegd? Dan zeg ik: al sla je me dood.'

Cabaretier Joop Visser schreef vijf jaar geleden het lied 'Voetbal', bestaande uit Cruijffiaanse uitspraken. Beluister het lied hieronder.

No comments:

Post a Comment